Ha értékesítéssel foglalkozol, e tudás nélkül, halott vagy a piacon!
Ha valaki akármilyen szintű értékesítéssel foglalkozik, és találkozik a vevővel, akkor nagyon oda kell figyelnie a helyes attitűdre. Tapasztalataim szerint, nagyon sokan vannak, akár a vendéglátásban is, aki nem veszi fel a kellő lojalitást, és nagyon rossz benyomást tud kelteni az ügyfélben. Általában, a pincér nem közvetlenül profit érdekelt, így sokakat nem annyira érdekel, hogy a vendég jól érzi-e magát. Sokan azt sem fogadják el, hogy a vendég az első, és utána jön minden más.
Tonk Emil könyvében a következő esetet olvastam.
"Egy előadásra fél órával korábban érkeztem, ezért a büfében
ültem le. Jó öt percet vártam, és mivel semmi nem történt,
kopogtattam a pulton. A pult mögül azonnal kihajolt egy férfi,
hogy miben tud segíteni. A főnökét kértem, és mivel elegáns
öltönyben voltam, ő szó nélkül kihívta őt azzal, hogy
valaki keresi. Amikor kijött, kérdően rám nézett. Megkérdeztem:
„Ezek szerint nem ismer meg?" Azt felelte, nem, mire
bemutatkoztam neki: „Én vagyok a vendég"."
Akármilyen értékesítésről is beszélünk, nem fognak tőled venni terméket, szolgáltatást, ha előtte magadat nem adod el. Pancserpolitikának szoktam azt nevezni, amikor valaki rögtön az üzletről beszél. Mit szeretnek az emberek? Azt szeretik, ha foglalkoznak velük, és üzletkötés alkalmával azt szeretik, ha olyan emberrel találkozhatnak, akire fellehet nézni, és helyes attitűddel rendelkezik. Intelligens, jártas a szakmájában, és maximálisan lojális a cége iránt. Magadat kell először eladnod, amit kellő intelligenciával, és a szakmában való jártassággal, kifinomult, elegáns viselkedéssel, és igen, öltözettel lehet elérni.
Kiráz a hideg, amikor biztosításokkal, vagy network marketinggel foglalkozó emberek rám írnak, és már a legelső üzenetben elakarnak valamit adni nekem. Én is csináltam ezt, és nem vált be!
Az új vendéget megvágja a borbély. Némi mellébeszéléssel próbálja
kiengesztelni
- Khmmm... bocsánat uram, járt már nálunk?
- Nem, a lábamat a háborúban vesztettem el.
Lehet, hogy még vennék is az adott termékből, vagy szívesen meghallgatnám, de mivel nem bízom benne, és nem ismerem az illetőt, ezért még válaszolni sem fogok az ilyen jellegű üzenetekre. Igen, a türelem fog rózsát teremni. Beszélgessünk vele, foglalkozzunk vele, és adjuk el magunkat. Nem győzöm hangsúlyozni az intelligenciát. Ezzel tudjuk a helyes attitűdöt beállítani. Nem rossz dolog, ha sok témára van rálátásunk, ezt pedig olvasással lehet elérni. Bővítsünk tudásunkat, és legyünk megfelelően extrovertáltak. Hallgassuk meg, és ne vitatkozzunk. Fejtsük ki a véleményünket, de ez ne képezze vita tárgyát. Mi a fontosabb, az hogy megnyerd a vitát, vagy az hogy megkösd végre az üzletet?
Ha kávézód van, és 1-2 mondat erejéig érdeklődsz a vendéged iránt, biztos lehetsz benne, hogy hozzád fog járni, akkor is, ha magasabb a kávé ára az átlagnál. Az embert nem az árak fogják meghatározni, hanem a bánásmód, és az, ha megmutatod milyen vagy. „ Ilyen vagyok, és ha egyet értesz velem, és szeretnél ilyen lenni, akkor engem válassz.”
Ismered az Apple céget? Egy kis cég. Annyi pénzük van, hogy a magyar államadósságot zsebből kifizetnék, és nem menne csődbe. Jó mi? Látogasd meg az oldalukat. Egy olcsó termék sincs. Egy laptop indulóára 500 ezertől kezdődik. A magas árak ellenére utálják az Apple céget? Persze van, aki igen, elmondása szerint, aztán amikor az éves mérleget közzéteszik, nem ez látszik. Veszik mint a cukrot. Nem csak a gazdagok. Inkább hitelt vesznek fel, csak meglegyen az új Apple termék. Azért, mert az Apple cég megmutatta, hogy ők mit képviselnek. Természetesen ehhez a materiális kivitelezés is kellett, de lényegében az Apple cég sikere abban rejlik, hogy megmutatták, ők milyenek, és miben hisznek.
"Nem azért fognak az emberek veled üzletet kötni, mert neked milyen jó a terméked. Ha kötnek, azért kötnek, mert ugyanabban hisznek, mint Te." - Simon Sinek
Tehát, ha vevővel találkozol, a legjobb formádat add. Legyél lojális, elkötelezett, és profi a szakmádban. Ne rögtön az üzlettel kezd, add el magad. Ha üzletet akarsz vele kötni, akkor mutasd meg a Te értékrendet, azt hogy Te miben hiszel. Köss üzletet az üzlet előtt. Így kialakulhat a bizalmi híd, és a szimpátia, amivel nyert ügyed van, mert az emberek nem azt veszik meg amit csinálsz, azért veszik meg, amiért csinálod.
Miért csinálod?
Gedei Attila