Nem mindenki születik olyan helyre, ahol csupa optimizmus minden. Szerencsére van megoldás! Ebben a posztban többek között az is kiderül, hogyan örülj a kudarcodnak, és hogyan koncentrálj.
Gyermeki énünk homályba merül, és lassan, de biztosan, elkezdjük a felnőttkor rögös útját járni. A társadalom olyan sztereotip mondatokat éget belénk, mint például: „Addig örülj, még iskolás vagy.” Vagy a kedvencem: „Lesz ennél még rosszabb is.” „ Egyszer lent, egyszer fent.” Ezen információk alapján olyan tényeket konstatálunk, ami egy negatív, nehéz, és pesszimista életre vall. Erről Gárdonyi Géza szavai jutnak eszembe. „ Minek lakjunk siralomházban, ha nem vagyunk elítéltek.”
A magyarság egyik tipikus viselkedése, hogy előbb látjuk meg a rosszat, mint a jót. Misem bizonyítja ezt jobban, minthogy a magyarság külön pesszimizmus elnevezéssel büszkélkedhet, a hungaropesszimizmussal. A hozzáállásunkat kitűnően tükrözi a Himnuszunk is. Teli van negatív kifejezésekkel, ami a magyar történelmet is áthatotta, és aminek kedvezőtlen hatásait, még a mai modern ember is érzi.
A németnek, a zsidónak és a magyarnak megdöglik a tehene.
A jó tündér ezt látva megsajnálja őket, és elhatározza, hogy
mindegyiküknek teljesíti egy kívánságát: meg is kérdezi őket,
mi legyen az?
"Legyen két tehenem" - kívánja a német.
"Legyen száz tehenem" - kívánja a zsidó.
"Dögöljön meg a szomszéd tehene is!" - kívánja a magyar.
Erre csak azt tudom mondani, ahogy a God Will Hunting című filmben mondja Robin Williams, Matt Damonnak: „It is not your fault” vagyis, nem a Te hibád. Nem a Te hibád, viszont a felellőség, és a változatás lehetősége a Te kezedben van. Ne hagyd, hogy a környezeted borúlátó gondolkodása megmérgezze a jövődet! Te vagy a felelős az életedért, és nem a kormány, nem a szomszéd, és nem is én. Te.
Nézzük meg egy kisgyermek viselkedését, amikor a csodálatos világ eszközeit, és önmagát veszi górcső alá.
Tapasztalatszerzés, és véleményalkotás. Mindegyik gyermek kíváncsi volt, ezáltal a test, megkezdte a dopamin termelését, ami a felfedezés adta örömet hozta létre. Jól érzik magukat, amikor új dolgokat tapasztalhattak meg függetlenül attól, hogy az rossz, vagy pozitív élményt eredményezett-e.
Tudjuk, hogy a könyvek, vagy akár egy oktatási intézményben leadott anyag tartalma gyakran eltért a gyakorlattól. A tapasztalat, mindennél fontosabb lesz. A babák, mindent megtapasztalnak. A saját tetteinkből tudunk tanulni. Mások hibájából sajnos nem tudunk tanulni, mert mindig ott lesz egy kérdőjel bennünk. Neki nem működött, de attól nekem működhetne? A történelem legnagyobb cégeinek felállításait ha megfigyeljük, nagyon sokat tanulhatunk belőlük. Itt van például a Facebook. A Facebook megalapításakor is létezett már a social media, tehát a korszakalkotó újítás már adott volt. Mark, a Facebook alapítója, csupán csak annyit csinált, hogy ezt hatékonyabbá, komplexebbé tette. Pedig ő is mondhatta volna, hogy hát már ez létezik, és nekik ilyen szinten megy, akkor nekem sem menne másképp.
A babákban megvan a felfedezés adta öröm. Ezt kell nekünk is elsajátítani, hogy minden felfedezés forrása az öröm, és a boldogság legyen.
- Hogy sír a kisbaba a sivatagban?
- ???
- OÁZIS!
Hogyan?
Egyszerűen legyünk annak tudatában, hogy minden rossz és minden jó tapasztalatszerzés egyaránt a célunk elérését segíti. A kudarcoknak írjuk le a tanulság tartalmát, hogy legközelebb ne kövessük el ugyanezt a hibát. Ne feledjük, a siker előre kéri az árát, a kudarcok, pedig a siker előfeltételeként kezelendőek. Tehát, örülj a kudarcodnak, mert annak konzekvenciái által olyan ténymegállapításokat tudsz tenni, ami a sikerhez fog vezetni.
Tegyük fel, megkérlek, hogy csinálj egy kutyaházat. Még sosem csináltál kutyaházat, de elkezded. Olvasol néhány könyvet, esetleg cikket a kutyaház csinálás rejtelmeiről, majd elkészíted. Ezután arra kérlek, hogy árusítsd. Árusítási időszakban, egyre több potenciális vásárlód lesz, de mivel ők már sok éve kutyát tartanak, felhívják a figyelmedet pár hiányosságra. Ezeket orvoslod, majd újra piacra viszed a produktumod. Azoknak a potenciális vásárlóknak hála, akik nem vettek tőled, viszont megmondták hogy miért nem vesznek, most segítettek abban, hogy szinte egy tökéletes kutyaházat tudj csinálni, így amikor másodjára piacra kerül a terméked, sokkal többen veszik, mert több igényt tudtál kielégíteni.
Kérdésem. Szomorúnak kellett volna akkor lenned, amikor a kutyaházad hiányosságaira rámutattak az emberek?
Csak bátran, és jó sokat hibázzunk. Ez a siker garanciája.
Egytől-egyig mindegyik babánál magas koncentrációt figyelhettünk meg. Nem foglalkoztak a ruhájukkal, a napszakkal, és a kontextussal. Just do it – módon, elindultak és tapasztalatszerzésre vágytak, majd odafigyeltek, és megnézték, hogy mi történik.
A koncentrációt két módon tudod elérni. Vagy a teljes koncentrációval, vagy ha elfelejted a dolgot. Malcolm Gladwell a intuitív érzések nagy szakértője, „ A döntésről másképp” című könyvében a megérzések ázsióját vizsgálja, igen nagy sikerrel, és arra jut, hogy hallgathatunk a megérzésünkre.
Hogyan?
Elemezd a tudatos gondolatokkal a tényeket, és írd le őket, részletesen, következetesen. Erre a mind-map eljárást, és a The Brain nevű szoftvert javaslom. Ha ez megvan, és még mindig nincs meg a megoldás, engedd el! Ilyenkor a tudatos gondolatokon keresztül, a tudat alattiba áramoltatjuk az információt. Bízhatsz a tudat alattiba, megfogja adni a választ, csak ne gondolj rá, ne foglalkozz vele. Ilyenkor a tudat alatti a környezeti kondíciókat vizsgálja és szűri az információkat. Amikor olyan elemet, információt talál ami neked adott problémád megoldásában fontos, beküldi a tudatos gondolatokba, és jön az úgynevezett „ihlet”. Mi ilyenkor a fontos? Azonnal cselekedj. Rögtön, ne másnap, ne délután 5 órakor. Rögtön.
Légy proaktív. A proaktív viselkedés egy felelősségteljes, előrelátó, és aktív, tevékeny embert jellemez.
Ez azt jelenti, hogy nem más embert, esetleg valami körülményt, vagy szervezetet tesz felelőssé, hanem magát. Elfogadja az élete felelősségét, és azt, hogy senki mástól nem várhatja el ugyanezt a mérvű felelősséget, mint önmagától. Előrelátó, tehát tudja, hogy mit ad fel miért. „Termék a piacon, profit ma, termék a tervezőasztalon, profit holnap.„ Ennek a személynek ha kitűnően megy a vállalkozása, akkor is figyelembe veszi a jövőt, és tudja, hogy jelen gazdasági helyzetben fel kell készülni a vállalkozás nehézségeire is. Lehet, hogy jó lenne ma egy Lamborghinit venni, de az még fontosabb, hogy 1 év múlva is hatékonyan működjön a vállalkozás, erre pedig most egy ilyen autó árát kell rá áldozni.
Tudom, hogy hányingere van már egyes embereknek attól, hogy fogadja el a felelősséget, de ez tényleg egy fontos momentuma a sikernek. Légy felfedező, hibázz, tanulj belőle, majd építs valami igazán nagyszerűt. Koncentrálj, ha pedig nem tudod megoldani, engedd el, és bízd magad a tudat alattira. Proaktivitás - vagyis egy aktív, tevékeny, és előrelátó attitűdöt alakíts ki magadról!
Sok Sikert!
A. István
Kapcsolódó idézetek
kuhn allan